Het besturen van een auto is een kunst en een oefening die een multi-tasking brein vereist. Het vereist ook stuurprogramma’s om afleidingen te voorkomen en gericht te zijn op hun taak. Een rij -instructeur helpt studenten deze vaardigheden te ontwikkelen. Hij of zij demonstreert veilige rijtechnieken en stelt ze op zijn gemak.

In één onderzoek onderzochten onderzoekers het effect van enkelvoudige en multi-tasking rijden op reactietijden van de stuurprogramma’s. Ze ontdekten dat bestuurders minder vaak reageerden op verkeersrisico’s toen ze in beide taken tegelijkertijd betrokken waren hier gratis je theorie examen oefenen.

De onderzoekers bestudeerden drie verschillende omstandigheden: rijden met één taak, multitasking rijden en gelijktijdig laden. Deelnemers werd gevraagd om een loodvoertuig te volgen met een constante snelheid van 70 km/u. Zodra de hoofdauto een bouwplaats zag, moesten de deelnemers vertragen. Dit werd gedaan om een consistente afstand tussen de twee auto’s te behouden. Toen de afstand tussen voertuigen groter was dan 100 m, vertraagde de leidende auto tot 70% van de huidige snelheid van de deelnemers.

Uit de studie bleek ook dat bestuurders stabieler waren tijdens rechte segmenten dan tijdens bochten. Ze waren echter meer vatbaar om zich te concentreren op het raakpunt van een curve.

Een andere studie wees uit dat de reactietijden van de bestuurder toenamen toen hun aandacht werd omgeleid naar de rijtaak. Het stuurbesturingselement daarentegen verslechterde.

Onderzoekers keken ook naar de impact van een laadtaak op de reactietijden van bestuurders. Ze ontdekten dat oudere bestuurders langer duurden om te reageren op verkeersrisico’s.

RELATED ARTICLES